concert 16 maart 1982

Uitvoering Soli Deo Gloria
Dynamische vertolking Bach's Johannespassie

HOORN - De christelijke oratoriumvereniging Soli Deo Gloria heeft gisteravond een uitvoering gegeven van de Johannespassie, zoals Joh. Seb. Bach die op muziek zette. Er was veel publiek, dat heeft genoten van deze dynamische vertolking. Zonder de gewijde teksten geweld aan te doen, heeft dirigent Hans van Steenbergen de muzikale hoogtepunten duidelijk benadrukt.

Het koor volgde zijn dirigent uitstekend. De dames en heren letten goed op, zodat de inzetten in het algemeen strak en op tijd waren. Bach's Johannespassie bevat veel koralen, die stuk voor stuk afgewerkt gezongen zijn. Het koor zong zuiver, redelijk verstaanbaar voor wie het zonder tekstboekje wilde stellen en liet het onderscheid tussen hard en zacht duidelijk horen.
De solisten waren: als evangelist Rob Sturkenboom, als Christuspartij Charles van Tassel en voorts de sopraan Jorine Samson, de alt Catherine Patriasz, de tenor Jos van der Lans en de bas Fons Orie. Zonder afbreuk te doen aan de prestaties van de overigen, waren de heren Sturkenboom en Van Tassel de toppers. Zij zongen hun teksten met zeer veel beweging, zuiver, en waren duidelijk verstaanbaar. Zij beheersten hun stemmen uitstekend. Dat mag ook gezegd worden van de sopraan, alt en bas, zij het dan dat zij dikwijls onverstaanbaar zongen, Voor de tenor kwam daar nog bij, dat zijn stem wat zwak aandeed. Het is echter mogelijk, dat hun plaats in de kerk van invloed is geweest, want de heren Sturkenboom en Van Tassel zongen hun partijen staande op de orgelgalerij, de overige solisten stonden in de kerk voor het koor en het orkest. Niettemin kwamen allen tot aanvaardbare prestaties.
De instrumentalisten waren Aukje van Steenbergen-Broers, orgel, Eduard Plagge, viola da gamba en het Noordhollands Philharmonisch Orkest. Aukje van Steenbergen speelde de orgelbegeleiding puntig en strak en koos duidelijk niet voor één registratie. Dat maakte haar begeleiding levendig. Het bespelen van een viola da gamba is niet eenvoudig. Eduard Plagge deed dit zuiver en goed in de maat. Ook de prestaties van het Noordhollands Philharmonisch Orkest waren niet slecht al hadden de orkestleden best wat meer op de dirigent mogen letten, zodat ook zij zacht hadden gespeeld waar de dirigent dat vroeg. Samenvattend: Soli Deo Gloria mag met zijn dirigent en organiste terugzien op een prachtige vertolking van deze passiemuziek.

TOON GERRITSEN
Noordhollands Dagblad, 17 maart 1982