concert 21 december 1986

Foto van de uitvoering van Messiah in 1986
In een afgeladen Oosterkerk gaf Soli Deo Gloria gisteren een gave vertolking van "The Messiah" van G.F. Händel

Uitvoering van de christelijke oratoriumvereniging Soli Deo Gloria; met medewerking van Marjan Smit, sopraan; Ans van Dam, alt; Piet van Kampen, tenor, Henk Smit, bas; Aukje Steenbergen-Broers, orgel en het Noordhollands Bach Orkest, het geheel onder leiding van Hans van Steenbergen; plaats; Oosterkerk (HOORN); tijd: zondagmiddag, 14.30 uur. Bijgewoond door Regina Arbouw.
De belangstelling was zeer groot, de Oosterkerk was geruime tijd van tevoren uitverkocht.

Uitgevoerd werd "The Messiah" van G.F. Händel. Dit oratorium heeft geen handeling, de tekst is helemaal samengesteld uit bijbelwoorden, die de verwachte Messias als onderwerp hebben. Het uitzien naar zijn komst, daarover handelt het eerste deel. Het tweede zijn lijden en dood, de opstanding en de verbreiding van zijn leer. Het korte derde deel spreekt over de overwinning op de dood en de verlossing van de wereld door de Messias.
Soli Deo Gloria is een zeer groot koor, maar deze omvang is gelukkig geen belemmering om alle koren goed en correct ten gehore te brengen. Hoewel men zich ook voor deze uitvoering van goede solisten had weten te verzekeren, wordt meer en meer duidelijk dat de echte glansrol in deze concerten wordt vervuld door het grote koor en zijn dirigent.
Goed en alert werd er uitgevoerd, terwijl oneffenheden zo goed als niet voorkwamen. Ieder afzonderlijk koor was weer trefzeker en confident van karakter, een blijk van gedegen voorbereiding. In het oratorium komen veel aria's en koren voor, die afzonderlijk bij een deel van het publiek bekend zullen zijn. Het is een goede ervaring om deze nu eens te ervaren in de samenhang, waarin ze oorspronkelijk geschreven zijn.
Een heel goede keuze bleek de sopraan Marjan Smit. Deze vrouw heeft een warm stemgeluid, gepaard aan gevoel voor het stuk waarmee ze bezig is. Geen uitvoeren zonder meer, maar bewust bezig zijn met de sfeer van de voor haar bestemde aria's en recitatieven. Iets minder sterk kwam de alt over, zeker in het eerste gedeelte. Later werd het contact met de dirigent ook wat stabieler.
De tenor was niet helemaal in staat de juiste snaar te treffen, ook aan zijn uitspraak haperde wel eens wat. Wel correct zong de bas, die echter sterk neigde naar ongevoeligheid, waarschijnlijk door een te grote kennis van het uit te voeren stuk. De vertolking deed nogal star en automatisch aan. Organiste Aukje van Steenbergen was zeer betrouwbaar, vooral in de begeleiding van de recitatieven.
Het geheel was een schitterende presentatie van wat er zoal in de regio te bereiken valt. Vooral als het uit te voeren werk en het eigen publiek serieus genomen worden.

Regina Arbouw
22-12-1986