concert 24 november 1991

Concert door de Christelijke Oratorium Vereniging "Soli Deo Gloria"; met medewerking van: Marjolein Koetsier, sopraan; Ananda Goud, alt; Rob Sturkenboom, tenor; Joep Bröcheler, bas en het Nationaal Philharmonisch Orkest. Het geheel stond onder leiding van Hans van Steenbergen in de Oosterkerk in HOORN.

Op het programma stonden het Requiem (KV 626) en de Missa Brevis in C (KV 220) (Spatzenmesse) van W.A. Mozart. De belangstelling hiervoor was overweldigend groot, de Oosterkerk was tot de laatste plaats (en meer) bezet.
Er wordt dit jaar, ook in onze regio, veel aandacht besteed aan het oeuvre van W.A. Mozart. Koren en solisten zijn op ieder niveau bezig de omvangrijke nalatenschap van deze componist te verklanken. Dit schept veel mogelijkheden tot vergelijking, interpretaties en prestaties kunnen naast elkaar worden gelegd, indrukken kunnen worden verwerkt en weergegeven.
De indrukken van zondagmiddag zijn alleen maar gunstig. Het Requiem werd vanaf het begin voortvarend en fris aangepakt. Opvallend goed was de integratie van de koorklanken en het begeleidingsorkest. Soli Deo Gloria schitterde als groot koor, men zong de sterren van de hemel. Ondanks de omvang van het koor slaagde men er keer op keer in fijne nuances aan te brengen. Het volume was zeer goed te doseren, het koor reageerde alert en gevoelig op de aanwijzingen van de dirigent.
Dit volgen had geenszins een willoos karakter, men kreeg advies en was bereid dit zo goed mogelijk na te volgen. Deze bereidheid, gepaard aan een zekere zelfstandigheid van de koorleden maakte van deze uitvoering van het Requiem een fantastische belevenis.
Ook in dit concert had Soli Deo Gloria zich weer verzekerd van goede solisten, deze vocalisten traden veel op in kwartet. De samenwerking tussen koor en solisten verliep overal bijzonder soepel.
Ook de "Spatzenmesse" zong de oratoriumvereniging vol zelfvertrouwen. Ook hier waren de verfijningen zowel van het koor als van het prima presterend Nationaal Filharmonisch Orkest op de juiste plaatsen aangebracht. Aan de ovaties van een tevreden concertpubliek voor met name dirigent Hans van Steenbergen leek geen einde te komen. Deze bijval was volkomen verdiend door alle uitvoerenden.

Dagblad voor West-Friesland, 25-11-1991