concert 23 november 1997

Concert door de Christelijke Oratorium Vereniging "Soli Deo Gloria" met medewerking van Reina Boelens (sopraan); Eleonora Volken (alt); Sergej Snegirov (tenor); Jelle Draijer (bas); Ernestine Stoop (harp); Aukje Broers (orgel); het vocaal ensemble "Camerata Menzink" en een strijkkwintet. Het concert werd zondagmiddag in de Oosterkerk in HOORN gegeven en stond onder leiding van Hans van Steenbergen. De belangstelling voor deze middag was groot.

Op het programma stonden drie koorwerken met een sterk uiteenlopend muzikaal karakter, als eerste werd de "Choralkantate zum Totenfest" van Max Reger ten gehore gebracht. Acht verzen, geënt op een koraalmelodie van Crüger werden steeds wisselend uitgevoerd. Het Camarata Menzink zong de eerste strofen vanaf het orgel, dit ensemble gaf hiermee voor de tweede keer deze maand een uitstekende proef van bekwaamheid. Het grote koor van Soli Deo Gloria slaagde erin om met kleine, steeds wisselende muzikale accenten de sfeer te wijzigen. De wendbare reacties van alle stemmengroepen maakten deze compositie heel prettig om naar te luisteren. Het muzikale hoogtepunt ervan lag in de laatste verzen, waarin eensgezind temperamentvol werd gezongen.
Het Onze Vader van Leoš Janáček bracht waardevolle bijdragen van alle groepen, maar de sopranen van Soli Deo Gloria verzorgden hierin de meest ontroerende klankbeelden. De solo in dit gebed werd gezongen door Sergej Snegirov, een tenor net een heel mooie stem. Dankzij het transparante spel van harp en orgel in de begeleiding bleek dit stuk ondanks de religieuze strekking een oprecht muzikaal component van zijn tijd (1901).
In het Requiem van Charles Gounod werd nog eens een smaakmakend deel van de sfeer verzorgd door de sopranen van Soli Deo Gloria. Het gehele koor bracht tijdens dit concert uitstekende muziek voort, jammer echter dat de herengroepen niet groter zijn. Meer zangers zou de zware aak van de aanwezige heren, die heel goed zongen, wat gemakkelijker maken.
Met de uitvoering van deze toepasselijke muziek voor de novembermaand heeft Soli Deo Gloria haar kwaliteit bevestigd en de vaste toehoorders een groot genoegen gedaan.

Dagblad voor Westfriesland, 24-11-1997