concert 28 maart 1991

Concert door Christelijke Oratorium Vereniging Soli Deo Gloria met medewerking van Hieke Meppelink, sopraan; Wilke te Brummelstroete, alt; Bernard Loonen, tenor; Frans Fiselier, bas; Robert Coupe, tenor (evangelist); Joep Brocheler, bas (Christus); Henriƫtte Gorthuis, luit; Susanne Braumann, viola da gamba; Aukje van Steenbergen-Broers, orgel en het Noordhollands Bach Orkest. Het geheel stond onder leiding van Hans van Steenbergen. Plaats: Oosterkerk (HOORN). Gisteravond beluisterd door Regina Arbouw.

De belangstelling voor deze avond was zeer groot, de kerk was tot en met de laatste stoel bezet.
Op het programma stond de Johannes Passion van J.S. Bach. Vanaf het begin was deze passie uitstekend te volgen, zowel muzikaal als verbaal. De zang van het grote koor kenmerkte zich door helderheid, in tekst en harmonie. Slechts af en toe was er een kleine disbalans te bespeuren, vooral in het eerste deel van de avond. Hoewel het Noordhollands Bach Orkest de laatste tijd wat pittiger, slagvaardiger lijkt te spelen, was de muziek niet overal toereikend om deze onvolkomenheden in de koorzang juist te begeleiden en op te vangen.
Naarmate de avond vorderde, raakten koor en orkest echter beter op elkaar afgestemd en ingespeeld.
Voor het koor is de uitvoering op witte donderdag een traditie geworden, het gevaar is dan groot dat zo'n traditie gewoonte en gewoontjes wordt. Dat was gelukkig nergens het geval. De koorleden zongen uitstekende partijen, de beide herengroepen onderscheidden zich fraai, met name in de koralen.
Ook de volkskoren werden goed gezongen, de talrijke toehoorders konden weer genieten van temperamentvolle zang, die ondanks de soms beperkte tekst mooi werd weergegeven.
De solisten waren goed, ofschoon de alt en de sopraan aanvankelijk met een bescheiden stemgeluid bescheiden presenteerden. Dat verbeterde dramatisch in de loop van de avond. De tenor Robert Coupe had als evangelist een omvangrijke rol in te vullen, zijn prestaties waren tot en met de laatste maat een genoegen om te volgen. Joep Brocheler zong een solide Christuspartij.
Door de inzet van alle betrokkenen is het paasweekend in Hoorn muzikaal weer behoorlijk ingeluid. De dirigent die van alle losse componenten uiteindelijk een geheel smeedde, kan tevreden zijn.

Regina Arbouw
29-3-1991