concert 27 november 2005

Christelijke Oratorium Vereniging Soli Deo Gloria vertolkte de 'Elias' van Felix Meldelsson Bartholdy. Medewerking verleenden Elma van den Dool, sopraan; Antje Lohse, alt; Ludwig van Cijsegem, tenor; Henk van Heijnsbergen, bas; Antje de Wit, sopraan; Nienke Kamphuis, alt; Ard Verkerke, tenor; Marco Vermeulen, bas en de Philharmonia Amsterdam. Het concert was in een uitverkochte Oosterkerk te Hoorn, het stond onder leiding van Marcel Joosen.

Dit oratorium begint uniek, een bas-recitatief gaat aan de Ouverture vooraf. Elias maakt zijn statement, zijn strijd kan beginnen. Een Oud-Testamentische strijd, die de componist door de beeldende muziek in zijn eigen tijd, de Romantiek plaatste. Tijdens dit concert toonde het koor een grote wendbaarheid, muzikaal, intentioneel en dynamisch. Door deze instelling kreeg het oratorium extra diepgang en werd aan de muziek een aantal boeiende facetten toegevoegd. De grote koren in de 'Elias' zijn die, waarin het volk spreekt en dat volk was in Elias' tijd niet consistent in zijn mening. Na ieder nieuw gezichtspunt, een boeiend recitatief of een roerend mooie aria kantelde de koormuziek mee met de stemming. Meteen, het eerste koor 'Hilf, Herr' gaf uiting aan de wanhopige hysterie van het volk, in de wisselwerking met de profeten Elias en Obadja was de zang smekend. Devoot en rustig was 'Siehe, der Hüter Israels'. De stemmengroepen waren op hun best, de heren tenoren hadden best iets nadrukkelijker aanwezig kunnen zijn. Stabiliteit en grote schoonheid was te beluisteren in de zang van de alten. De sopranen verdienen alle hulde, dit oratorium stelt hoge eisen aan de toonhoogte, hun prestaties waren zeer goed. Goed en betrouwbaar klonk de zang van de bassen. De aanwezigheid van acht solisten gaf deze uitvoering bijzondere mogelijkheden, de beroemde kwartetten, het dubbelkwartet en het terzett van de engelen werden heel fraai uitgevoerd. Het volume van koor en orkest was stevig, dat wel. Maar gelukkig, dit oratorium is robuust genoeg om dat te kunnen hebben. De goede samenwerking tussen koor en orkest, de goede timing het hele stuk door zijn de verdiensten van de dirigent, Marcel Joosen. Met deze schitterende uitvoering heeft hij zijn kwaliteiten eens te meer laten horen.

Noorhollands Dagblad, 27-11-2005.