concert 23 november 2008

Glansrol voor sopraan in oratoriumconcert

Zondag 23 november gaf COV Soli Deo Gloria uit Hoorn in de Oosterkerk aldaar een concert met medewerking van het Noordhollands Bachorkest en diverse solisten

De Oosterkerk is altijd een mooi decor voor klassieke muziek. Met het 'Te Deum' van Haydn liet het koor al meteen horen over een fraai volume te beschikken. Jubilaris Aukje Broers heeft als repetitor er veel tijd en energie in gestoken om een volwaardig oratoriumconcert te geven. Daarin is zij geslaagd, Het concert bestond uit werken van Haydn, Hoogenberk en Händel. 'Die Schöpfung' van Haydn werd na een gevoelige inleiding van het orkest onder leiding van Marcel Joosen fraai uitgevoerd met als solisten de bas Charles van Tassel en de tenor Ludwig van Gijsegem. Laatstgenoemde had vooral in de zachtere passages duidelijk moeite om de zaal met zijn geluid te vullen. Jammer, want zijn geluid is prachtig. Koor en orkest zorgden voor een indrukwekkend slot. Daarna was de beurt aan de voor mij onbekende 'Cantata Ecologica' van Steven Hoogenberk. Dit muziekstuk dat gemaakt is naar aanleiding van de toespraak van indianenopperhoofd Chief Seatlle liet het koor op zijn best zien. Dankzij het duidelijke programmaboekje was goed te volgen waar het over ging en daardoor kwam het stuk tot zijn recht. Moeilijke passages met veel dynamiek en gevoel werden uitstekend uitgevoerd. De sopraan Diane Verdoodt speelde hierbij een grote rol en het indringende slot werd met een ovatie door het publiek ontvangen. In de 'Ode on St. Cecilia's Day' van Händel liet de sopraan andermaal horen over welke capaciteiten zij beschikt. Zij blonk uit in fraaie solo's die ondermeer werden gesteund door diverse solisten van het orkest. Het koor zong mooi en harmonieus. Mijn totaalindruk was een schitterend concert waar enthousiast werd gemusiceerd met een glansrol voor de sopraan

Ruud Weissenbach

Noordhollands Dagblad, 24-11-2008